Generalforsamlinger
Udviklingsforum / Generalforsamlinger
Generalforsamlingen den 25. marts 2026
Med ca. 80 fremmødte blev generalforsamlingen et tilløbsstykke og en aften med god debat.
Referat
1. Valg af dirigent
Kristian Pallesen blev valgt som dirigent og konstaterede, at generalforsamlingen var rettidigt indkaldt i henhold til vedtægterne.
2. Formandens beretning
Formand Christel Leiendecker aflagde beretning om foreningens aktiviteter i det forgangne år.
Hun fremhævede bl.a.:
· Et velbesøgt borgermøde på Broagerhus med stort engagement og mange idéer
· Et stærkt lokalt fællesskab og stor opbakning til udviklingsarbejdet
· Fremdrift i arbejdet med masterplanen for bymidten, hvor der nu er afsat midler
Der er igangsat flere arbejdsgrupper:
· Nyhedsgruppe (Broue Tidende)
· Fundraising- og legepladsgruppe
· Boliggruppe (bl.a. Broager Øst)
· Masterplan for bymidte og torv
Derudover blev nye initiativer nævnt:
· Bro ved Loddenmosen
· Ny julebelysning
Formanden understregede, at frivilligt arbejde både rummer stort engagement og udfordringer – særligt ift. ressourcer i enkelte grupper.
Arbejdet med bymidten og trafiksikkerhed har været centralt. Efter flere års indsats er der nu truffet politiske beslutninger og afsat midler, hvilket markerer en vigtig milepæl.
Vi har medvirket ved et borgermøde (drop-in) i 2026 med fokus på trafiksikkerhed og borgerinddragelse og efterspørger kommunens tilbagemelding.
3. Regnskab 2025
Kasserer Erik Krogh fremlagde det reviderede regnskab.
· Årets resultat viste et overskud
· Der har været begrænsede investeringer i 2025
· Likvide midler pr. 31.12.2025: 190.500 kr., øremærket projekter
Der blev stillet spørgsmål til renteoptimering, men midlerne fastholdes til kommende projekter.
Regnskabet blev godkendt.
4. Beretning fra arbejdsgrupper
Der arbejdes videre i de nedsatte grupper:
· Nyhedsgruppen er godt i gang og har sikret fortsættelsen af det lokale medie
· Fundraising- og legepladsgruppen oplever udfordringer med ressourcer
· Boliggruppen arbejder aktivt med udviklingen af Broager Øst
· Masterplan-gruppen har opnået stor opbakning
En ny handelsgruppe er etableret med fokus på samarbejde blandt lokale erhvervsdrivende.
5. Aktivitetsplan 2026
Følgende aktiviteter er i fokus:
· Udvikling af Broager Øst
· Julebelysning
· Parkunderholdning
· Opfølgning på borgermøder og trafiksikkerhed
· Styrkelse af frivillige netværk
6. Budget for det kommende år
Der arbejdes videre med prioritering af midler til de igangværende og kommende projekter, særligt inden for byudvikling og fællesskabsinitiativer.
7. Indkomne forslag
Der var ingen indkomne forslag.
8. Valg til bestyrelsen
Følgende generalforsamlings-valgte var på valg:
· Kristian Pallesen
· Ulrich Bargum
· Jørgen N. Michelsen
· Jan Bjerken
Følgende blev valgt/genvalgt:
· Ulrich Bargum
· Kristian Pallesen
· Claus Dam Johansen (nyvalg)
· Lisa Jonasson (nyvalg)
Christel Leiendecker blev genvalgt som formand.
9. Valg af revisor
· Vagn Peter Petersen blev genvalgt som revisor
· Ole Hansen blev genvalgt som suppleant
10. Oplæg om Broager Øst
Efter generalforsamlingen blev projektet for Broager Øst præsenteret:
· Plan om 142 boliger i forskellige typer
· Fokus på både unge, familier og seniorer
· Indarbejdelse af stier, fællesområder og klimatilpasning
Der var stor interesse og mange spørgsmål fra borgerne vedrørende bl.a. byggehøjder, placering, trafiksikkerhed og stiforhold.
Det blev understreget, at:
· Projektet stadig er i idéfase
· Visualiseringer er inspirationsmateriale
· Planen sendes i høring
· Borgerinput vil blive inddraget
11. Eventuelt
Formanden rundede af med at takke for det store engagement og understregede:
· Udvikling tager tid
· Fællesskab og vedholdenhed er afgørende
· 2026 bliver et år med fokus på fremdrift og samarbejde
For referatet: Pia Johansen.
Generalforsamlingen den 27. marts 2025
Referatet – klik her
Generalforsamlingen den 12. marts 2024
Referatet – klik her
Generalforsamlingen den 20. marts 2023
Referatet – klik her
Generalforsamlingen den 29. marts 2022
Referatet – klik her