Af Kristian Pallesen
Nyhedschefen på JydskeVestkysten, Rikke Baltzer Knudsen, var både afklaret i holdning og klar i mælet om papiravisens fremtid i aftes, da hun gæstede Broager og Broagerhus. Hun forudser, at papiravisen JydskeVestkysten dør.
– Vi får stort set ikke nye papir-abonnenter, og det er ikke attraktivt at annoncere i en avis efterhånden, så papiravisen dør, sagde Rikke bl.a. i aftes på Broagerhus og tilføjede: – Jeg har dog ikke sat hverken dato eller årstal på, hvornår det sker.
Det springende punkt for os er, hvornår vi ikke tjener penge på at udgive papiravisen længere. Og én ting er at miste abonnenter. Noget andet er at kampen om annoncemarkedet er voldsomt og var årsag til seneste sparerunde på avisen.
Rikke Baltzer Knudsen, som også har titel af redaktionschef, forventer heller ikke på sigt, at den elektroniske e-avis overlever. Efterspørgslen daler.
Siden 2021har JV mister knap 8.000 abonnenter på papiravisen, som nu har 20.149 abonnenter tilbage. 70 procent er over 45 år.
I samme periode er antallet af digitale læsere uden avis-delen vokset fra 2.275 til 7.127 – altså med 4.852 abonnenter.
Dagligt bliver der målt på, hvor mange klik den enkelte historie får på jv.dk, og hvor mange læsere der rent faktisk læser historien til ende.
For at blive afklaret om udfordringen har 385 medarbejdere hver især interviewet én i aldersgruppen 30-50 år om alt muligt, herunder om avis- og læsevaner. Konklusionen fra nyhedschefen er:
– Aldersgruppen kender os ikke. De opfatter os som et støvet bedsteforældre-medie. De vil ikke betale for et abonnement og foretrækker nationale medier. Altså skal vi formidle nyheder på nye måder. Mere lyd, mere video, flere nyheder på jv.dk i løbet af dagen, så folk oplever at der er noget at komme efter – og god journalistisk om emner, der optager et yngre publikum, sagde nyhedschefen og nævnte, at én af udfordringen er at få flere læsere til sportsnyhederne på jv.dk.
Nyhedschefen er helt bevidst om, at avisen ikke længere dækker lokale arrangementer, som kun interesserer dem, der deltager. Men. Det der sker, og det der snakkes om i et lokalområde, skal man kunne finde på jv.dk, fastslog Rikke Baltzer Knudsen.
Så vejen er vist. Indsatsen nu går helhjertet på, hvordan jv.dk får fat i de 30-50 årige. JV er på vej ind i en kæmpemæssig transformation fra trykt til elektronisk.
En god kollega
Kunstig intelligens er et af de værktøjer, medierne både tester og forventer sig noget af. Og Rikke Rikke Baltzer Knudsen fortalte som et eksempel, hvordan hun fik stor hjælp ved at få ChatGPT til at gennemgå alle Finanslovens mange sider og fortælle om evt. projekter i konkrete byer i avisens dækningsområde.
-Det er et genialt værktøj. Men vi skal huske, at ChatGPT er en god kollega, du ikke kan stole på! Det er uforandret den enkelte journalist, som har ansvaret for, at fakta er korrekte, at historien er til at stole på.
—
30 var mødt frem til den tredje af ”5 onsdage” arrangeret af Broagerhus, hvis formand Erik Krogh er fotograferet sammen med nyhedschef Rikke Baltzer Knudsen. Aftenens emne var JydskeVestkystens (manglende) dækning af lokale aktiviteter.
© 2024 Broager – Designet af Aveo web&marketing